vrijdag 28 november 2008

De Haan aan Zee



Gisteren over de middag was ik enkele uurtjes vrij en ik heb ervan geprofiteerd om eens tot bij de zee te gaan. In De Haan - volgens mij de mooiste badplaats van de Vlaamse kust - zijn nog heel wat woningen uit de Belle Epoqueperiode overgebleven. Het was ijskoud, het waaide behoorlijk hard en er viel een vervelende motregen, maar niettemin was het heerlijk om door de duinen en over de verlaten zeedijk te stappen. Nadien ben ik eens het dorp ingewandeld. Als wij 's zomers naar zee gaan is dat meestal na 19 u als de meeste toeristen verdwenen zijn, dan is het wat rustiger op het strand. Dan gaan we een zandkasteel bouwen, een beetje zwemmen, een ijsje likken en dan terug naar huis. Het was heel leuk om in de kleine straatjes die mooie huizen eens goed te bekijken. Ik weet al m'n hele leven dat ze er zijn, maar nu heb ik ze ook echt gezien. Zo gaat dat meestal als je ergens dichtbij woont, je denkt een plaats goed te kennen, maar eigenlijk kijk je nooit verder dan wat je gewoon bent te zien.

Hier j'avais un peu de temps libre et j'en ai profité pour aller à la mer. A De Haan - selon moi le plus beau village de la côte Flamande - beaucoup de maisons qui datent de la période Belle Epoque ont vécu. Il faisait froid, il y avait un vent assez fort et il pleuvait un peu, mais c'était quand même très agréable de se promener dans les dunes et sur la digue abandonnée. Après j'ai fait un petit tour dans le village. Pendant l'été nous allons à la mer après 19h, quand la plupart des touristes est partie, alors c'est plus tranquille sur la plage. On ne fait rien d'autre que nager un peu, construire un château de sable, manger une glace et puis retourner à la maison. Maintenant c'était le moment pour vraiment observer les maisons. Depuis toute ma vie je sais qu'elles sont là et qu'elles sont belles, mais maintenant je les ai vraiment vu aussi. Ca va comme ça quand on habite tout près, on pense de connaître un endroit, mais en fait on ne voit que le quotidien et plus la beauté.

Yesterday I had some time off and I've used it to go to the sea. In De Haan - according to me the nicest village along the Femish coast - a lot of houses dating from the Belle Epoque have survived. It was cold, raining and storming, but still lovely to walk through the sand dunes and over an abandonned seafront. Afterwards I walked through the village. In summertime we come here in the evening, when most of the tourists are gone, when there is more space on the beach. We only go for a swim, build a sandcastle, eat an ice cream and go home again. Now was the time to really have a close look at the houses that I'm so used to see I don't even see their beauty anymore. That's how it goes when you live somewhere nearby, you think you know a place, but in fact you only see the common things.


5 opmerkingen:

  1. zo..wat een mooie huizen, zeg maar villa`s staan daar zeg, prachtig oohh..wat zou je daar wat moois van maken kunnen...binnen dan he, want ja het kunnen wel plaatjes aan de buitenkant zijn je weet natuurlijk niet hoe het er binnen uiziet, zal ook prachtig zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is echt voor de Crème de la Crème! Maar De Haan is inderdaad een van de mooiste badplaatsen aan zee; dan is dat predikaat `Parel van de Kust` voor Oostende toch zwaar overdreven, hè. Schitterende huizen zijn het en als ik ooit de lotto win, ga ik er zo eentje kopen! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben er een hele tijd geleden ook eens geweest en daar vielen me toen die prachtige huizen ook meteen op. zou daar wel eens binnen willen kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Entièrement d'accord, De Haan me semble être le plus bel endroit de la côte.Ses maisons sont exceptionnelles, nous avions été subjugués, mon mari et moi-même, lors de notre visite.

    BeantwoordenVerwijderen