dinsdag 6 januari 2009

Brrrrr!

Wij hebben (jammer genoeg) geen sneeuw, maar het is zo koud dat onze kippen eigenlijk liever in huis zouden overnachten. Onze haan Izzy kwam deze namiddag even kijken of hij samen met zijn 8 vrouwen en 2 broers een verwarmde slaapplaats kon versieren... Op Kerstavond hebben wij een uitbreiding in de kippenfamilie ontdekt. Eén van de kippen had zonder ons medeweten ergens goed weggestopt zitten broeden. Resultaat: 8 van die piepkleine schattige kuikentjes! Ik heb er 7 kunnen 'redden' en in de wasplaats in een doos onder een rode lamp gezet, maar moeder kip was erg kwaad en begon me aan te vallen. Het achtste kuikentje trotseert bijgevolg de kou. Een paar keer per dag zet ik een kommetje water buiten en gooi ik extra graan, de rest laat ik over aan de natuur...

Nous n'avons pas eu de neige, mais il fait si froid que dans l'après-midi Izzy le coq venait me chercher. Il me fit comprendre qu'il voulait une chambre chauffée pour lui, ses 2 frères et ses 8 femmes. La veille de Noël nous avons découvert une extension de toute cette petite famille. Une poule a couvé quelque part bien caché dans le jardin. Le résultat: 8 adorables petits poussins! J'ai 'sauvé' 7 petits et je les ai mis dans le cellier sous une lampe rouge, mais la maman était vraiment en colère et elle s'est mise à m'attaquer. Le huitième alors brave le froid. Quelques fois par jour je mets un peu d'eau et de grain dehors, pour le reste c'est dame nature...

We haven't had snow, but it's so cold that our cock Izzy came looking for me this afternoon. He asked if I had a spare room for him, his 2 brothers and his 8 wives. On Christmas Eve we've discovered an extension of our chicken family. One hen has been breeding somewhere in the garden, we didn't know. The result: 8 lovely little chicken! I've "saved" 7 of them and put them in a box in the laundry room under a red lamp. But mummy chicken got very angry and attacked me. So the eighth stands up to the cold. A few times a day I put some fresh water outside and I throw extra grain, for the rest I leave nature alone...

9 opmerkingen:

  1. Haha, wat een humor in dit verhaal, Annelies!! Ik zit hier echt te schuddebuiken van het lachen :D
    Mooie en vertederende foto van de jongens met die kuikentjes! En jullie kippen zijn echt wel mooi, heel anders dan dat vuilnisbakkenras-pluimvee van onze buurman. Is het een speciaal soort kippen? In elk geval veel vreugde en succes met de nieuwe wereldburgers :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtige foto van die eigenwijze kip die voor het raam staat. ik heb het nooit zo op kippen, maar kuikentjes vind ik wel heel mooi om te zien. hier ligt echt een dik pak sneeuw, jaren geleden dat er zoveel sneeuw lag. mooi om te zien, maar minder als je de deur uit moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi!
    They are absolutely lovely, the little ones!
    I couldn´t help myself..laughing when I read about the HEN attack!! That was a clear message! I hope there will be a happy ending to the story!
    Mr Izzy in the window, he´s a proud guy! Beautyful photo! I can see that your kids like there new friends!

    I like your blog!!
    Hug! Iréne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk die foto van je zoontjes met de kuikentjes. Ze glunderen echt! Ik hoop maar dat nummer 8 het ook haalt.
    groetjes,
    Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooh ! comme tes enfants sont adorables avec ces petits poussins !
    Quelle jolie photo !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig stel kippen en hanen heb je !
    Gefeliciteerd ook met de gezinsuitbreiding,(hopen maar dat de 8e het ook gaat halen) leuk hoor, een paar kipjes erbij...
    de jongens staan ook vol trots met rode wangetjes te poseren, erg lief om te zien !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met de kleintjes,wij hebben 6 kippen waarvan 2 zijderhoenders,daar ben ik helemaal weg van die zijn zo vrolijk en snel tam te maken.Maar ooit hadden wij 'per ongeluk'een haan gekocht ipv. een hennetje maar daar hebben we gelukkig n goed ander onderkomen voor gevonden.Midden in woonwijk een haan.....Ik hoop dat nmr. 8 ook n mooie grote kip mag worden.Succes Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Annelies.
    Via Maria ( sometingh Withe) kreeg ik de tip mijn vraag bij jouw neer te leggen, dus dat doe ik gewoon brutaal..;))
    In het weekend van 6-7 maart willen wij naar de brocante markt in Chatou bij Parijs.
    Misschien ben je daar al een keertje naar toe geweest.
    5 maart is het voor handelaren en vanaf 6 maart t/m ik geloof 15 maart is het voor particulieren.
    Mocht je info hebben dan hoor ik het graag.
    Ook zoeken we een leuk en betaalbaar slaap adresje in die omgeving.
    Verder moet ik je bekennen dat ik je blog erg mooi vind, volgens mij is dit de eerste keer dat ik hier kom.
    Ik heb je toegevoegd aan mijn favo..zo kan ik niets meer missen.
    Dank je wel alvast Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  9. j'ai la meme famille a la maison avec un seul coq et mes deux petits loulous...Les enfants du marais

    BeantwoordenVerwijderen