dinsdag 22 september 2009

Afsluiter


Het blijft maar nazomeren, en toch doet de herfst zijn intrede in de tuin. Langzaamaan beginnen de bladeren te verkleuren, alleen de kweeperen zijn nog wat te groen om geplukt te worden. Gisteren heb ik enkele kilo's vijgen gekocht. Ik zeg wel: enkele kilo's, want vijgenconfituur is hier bijzonder geliefd! Voor mij zijn vijgen zowat de afsluiter van de zomer, het is het laatste zomerfruit dat te verkrijgen is... Ook de kleur bekoort me telkens weer, het zachte mauve velletje en de mooie bruinrode binnenkant doen me watertanden. Deze winter wat vijgenconfituur op de boterham zal ons herinneren aan de voorbije zomer en weer doen verlangen naar de volgende...

La fin de lété est bien ensoleillé, mais on aperçoit quand-même que l'automne fait son entrée dans le jardin. Les feuilles changent de couleurs, seulement les coings sont encore trop verts, il faut que j'attends encore un peu avant de les ceuillir.
Hier j'ai acheté quelques kilos de figues. Je dis bien: quelques kilos, car la confiture des figues est très populaire chez les miens! Pour moi les figues sont un peu la clôture de l'été, c'est le dernier fruit estival qu'on trouve... Les couleurs me charment toujours: le doux mauve de la peau et le rouge brun de l'intérieur me donnent l'eau à la bouche. Cet hiver une tartine avec de la confiture de figues nous rappelera à lété dernier et nous donnera envie de l'été prochain...

The end of summer is very sunny, but nevertheless autumn enters the garden. The leaves start to turn colour, only the quinces are still too green to be picked.
Yesterday I've bought a few pounds of figs. Remark: a few kilos, as the jam is particularly loved in our house! To me figs announce the real end of summer, it's the last summer fruit on sale... Their colour also charms me again and again, the soft mauve skin and the marvellous brown red inner part make my mouth water. This winter some fig jam on a slice of bread will remind us of last summer and make us long for next summer...

30 opmerkingen:

  1. prachtige foto`s. vijgen zijn zeer decoratief. ik moet je bekennen dat ik nog nooit een vijg gehad heb, geen idee hoe die smaken maar ze zien er iig erg leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jeetje bij ons kosten de vijgen 70 cent per stuk..dus een kilo wordt niet gauw gekocht..
    Grappig he dat de meeste mensen nooit vijgen geproefd hebben,bij mij wordt ook vaak gevraag wat dat is...
    Mooie foto,s...ook weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmmmm vijgencompote heerlijk op een salade van geitenkaas met lof en licht zure appeltjes. smullen maar. Prachtige foto's maak jij trouwens.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's met die mauve kleuren.
    Wij hadden zelf een klimvijg, maar met de strenge winter vorig jaar bevroren.
    De foto met de vogeltjes en de hazelnoten vind ik fantastisch.

    Groetjes,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, how I love those beautiful autumn colors! Much more than all the orange pumpkins (I have some, too, but ony a few, just to brighten up a little bit). Your photos remind me of the famous Dutch painters, a real pleasure to look at.
    Kind regards,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mmmm, heerlijk die vijgen en prachtig weergegeven. Ik hoop dat we nog lang kunnen genieten van deze prachtige nazomer.
    Fijne dag.
    Groetjes Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook hier is het best nog mooi. Ik heb nog vakantie, dus ik geniet nog van dit kadootje van moeder natuur.
    Ik zag de vijgen hier ook liggen. Vijgenjam is erg lekker, vooral als hij zelf gemaakt is.
    groetjes,
    Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. These autumn pics are gorgeous! Love them all!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vijgencompote lijkt me heerlijk. En als je die zelf hebt gemaakt dan is het straks idd extra lekker.

    groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hello,beautiful arrangement with figs,photos are very nice!!! Have a nice autumn day! Fleurette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ze zien er uit om zo in te bijten.....
    Alleen om te zien zijn ze al prachtig.
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tes photos de ce début d'automne sont magnifiques,,,
    elles le feront aimer à celles qui ne sont pas fans de septembre et de ses journées moins chaudes....
    belle semaine
    christyn

    BeantwoordenVerwijderen
  13. mmm vijgen , ik italie hadden wij een vijgen boom achter het huis staan heerlijk ... helaas vind ik ze hier altijd behoorlijk duur, misschien nog eens zoeken want t is nu natuurlijk de tij ervoor
    geniet van je jam !
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De trés jolies Photos!!! L'Automne est une saison que j'aime beaucoup... pour ces couleurs, ces parfums et ces ambiances.
    Bises.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ah ces jolies figues j'adore aussi pour le goût mais aussi pour la couleur très tendance de cette automne !!! j'ai chiné aussi des vieux bocaux un peu rouillés !!! il est superbe le tien et d'une très jolie couleur.
    bise
    flo

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nou moest ik toch eerst langs een andere blog (Manon21) passeren om te zien dat je hier een nieuwe post had! Vreemd genoeg staat jouw icoontje bij mij nooit boven als je iets nieuws schrijft, of heb ik misschien zodanig veel blogs en icoontjes staan, dat je gelijk weer naar beneden zakt bij updates van anderen? :(
    Hoe het ook zij, die vijgen zijn om in te bijten, zo lekker! Ik vind ze puur - niet gepureerd :) - ook heel lekker. En die kleuren, ja, daar word ik ook blij van!
    Het pak voor K. in Nederland gaat vandaag op de post (Sluis) en ze zal het morgen wel ontvangen, denk ik. Ik ben benieuwd wat ze ervan vindt; ik heb er alleszins tekst en uitleg bij gegeven... :)
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vijgen, blauwe kaas en een portje, dat was het eerste waar ik aan moest denken toen ik je foto's zag. Mooie kleur dat poederige. Ik heb toevallig gisteren bij een vriendin, appel-kweeperen taart gegeten. Ik had nog nooit kweeperen gegeten maar in de taart was het heerlijk.
    groetjes en een fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hmmmmmmmmm vijgen....ik vind ze heerlijk maar onze klimvijg had vorstschade opgelopen afgelopen winter dus ff dachten wij dat ie niks meer zou doen maar hij is toch weer uitgesprongen. Jammer genoeg wel geen vijgen dit jaar.........misschien volgend jaar weer. Mooie foto's!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nou ja, volgens mij ben ik de enige die vijgen niet eet. Ik heb ze nooit gekocht en ken ze alleen als de vulling van mijn oma's lievelings koekje vroeger. Ik zou ze moeten proberen. Geen idee als ze hier bij onze groentenboer te koop zijn. Eerst opzoeken hoe je ze kan eten want daar heb ik geen kennis van. Ideeen voor mij?

    Je bent een 'kindred spirit' als het gaat over de gedachten van de herfst. Ik ben zo blij dat het eindelijk zover is!

    Hugs en groetjes ~
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo,
    ich liebe Feigen.
    Deine herbstlichen Bilder sind eine Augenweide.Herrlich fotografiert und man wird so schön auf den Herbst eingestimmt!!!
    Liebe Grüße und ein tolles Wochenende wünscht dir,
    Elke.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hum ! la confiture de figues ! mais elles sont énormes ces figues, chez nous beaucoup plus petites Mais excellentes en confiture

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooie blog heb je hoor...en ik heb mij als 100e volger (hoera....!) bij je aangemeld!! Ik ga alles nog eens uitgebreid lezen...als je zin hebt, ben je op mijn blog ook van harte welkom!

    Groetjes, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi hoi,
    Eindlijk ben ik weer aanwezig na wat strubbelingen hier in huize Blue.
    Je blijft toch ook maar jam maken,
    ja vijgenjam koop ik in Frankrijk van Bonne maman zoooooo lekker.
    Maar zelf gemaakt blijft natuurlijk het lekkerst.
    Gr Cobi

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heerlijk vijgen, en wat een prachtige foto's heb je ervan gemaakt. Superblog trouwens, daar kan ik als beginneling alleen nog maar van dromen.
    Fijne week gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo,
    Wij zijn op zoek naar verdelers van ons merk Jeanne d'Arc Living, zie www.jeannedarcliving.dk in Belgie. Zou u mij aan geschikte [woon]winkels kunnen helpen die wellicht het assortiment van JDL zouden willen verkopen?
    Graag hoor ik weer van u.

    Ik sluit met een vriendelijke groet,
    Ineke Hoetjes-Koorn,
    Sales representative Jeanne d'Arc Living

    ps Ik bekijk vaak uw mooie blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ooohhh such wonderful autumn photos! I love all of those!!!
    Have a nice week

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Merveilleuses photos d'automne débutant...
    Comment ne pas aimer aussi
    cette saison colorée ???
    bonne soirée
    christyn

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Goede middag,

    Ik heb u eerder een bericht gestuurd over Jeanne d'Arc Living. Zie www.jeannedarcliving.dk
    U kunt mij mailen via ineke@vledderhof.nl
    Mochten er lezers van uw mooie blog uit Belgie misschien ook nog winkels/webshops weten, kunnen zij mij ook een email sturen.
    Het zou toch prachtig zijn als al dat moois van Jeanne d'Arc Living ook te koop zou zijn in Belgie!!!! Het magazine komt nu ook in het engels uit en in april komt er weer een prachtig engels woonboek!!! Smullen! Graag tot horens!
    Vriendelijke groet,
    Ineke Hoetjes-Koorn,
    Jeanne d'Arc Living

    BeantwoordenVerwijderen
  29. hoi even iets anders. Ik hoorde van een medeblogger dat je ook copenhague servies verzamelt. Ben benieuwd naar je verzameling?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. hoi...ik weet niet waarom ik je nu pas vind...maar je blog is prchtig!! Zullen we elkaar toevoegen aan onze blogroll zodat nog meer mensen ons kunnen vinden?

    BeantwoordenVerwijderen