vrijdag 20 augustus 2010

De zomer is terug!





Na die ellendige regen en kou van de afgelopen dagen heeft de zon toch besloten ons nog eens te verwennen. Het is heerlijk warm buiten, de lavendel is geplukt en de zonnebloemen bloeien volop wat zorgt voor een vleugje Provence in huis en tuin. Deze namiddag bakte ik lavendelkoekjes, en een handvol lavendelbloemetjes zijn in een blik met dode zeezout terechtgekomen. Zo kan ik tijdens de koude wintermaanden in een zalig warm lavendelbad nagenieten van zomer...






Finally, after these last miserable, cold and rainy days the sun has decided to spoil us once more. It's warm outside, I've picked lavender and sunflowers are flowering extensively. It feels a little bit like being in the Provence. This afternoon I baked lavender cookies, and a handful of lavender ended up in a drum filled with Dead Sea salt. This way I will be enjoying a sweetly perfumed warm bath reminding me of summertime during the cold wintermonths...




Bath salt with lavender:

1 kg Dead Sea salt
handful of lavender
lavender oil

Put the salt and the flowers together in a pot and sprinkle a few drops of lavender oil on it.



Lavender biscuits

150 g flour
100 g cold butter
50 g sugar
vanilla sugar
pinch of salt
teaspoon (organic) lavender


Put the flour, sugar, salt and lavender into a bowl. Add the cold butter in small chunks. Knead until you obtain a smooth dough ball.

Keep in the refrigerator for 30 minutes.

Roll out. Press out the biscuits with a glass. Place the biscuits on a greased baking tray or on baking paper.

Bake at 175 °C until the cookies are light brown (about 20 minutes).


Leave to cool.
Store in an airtight drum
.


23 opmerkingen:

  1. Ja heerlijk... wij zijn ook net binnen..heerlijk bij vrienden gegeten en in de tuin zitten genieten....zalig..!!
    Ik hou zo van de zomer...
    Je lavandelkoekjes recept klinkt lekker, ik neem het even van je over.
    Geniet van de zon
    Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook een huis vol met lavendel, het ruikt zo heerlijk. Ik heb het mee gebracht vanuit de Provence :)
    Lavendel koekjes dat ken ik niet, misschien toch ook maar eens proberen te maken.
    Vorige jaar heb ik in Engeland Lavendel ijs gegeten, ook zo lekker. Ik ha nog nooit Lavendel op, maar ik had idee dat ik de smaak kende, het smaakt net als hoe het ruikt, klink vreemd.
    Ik heb genoten van je mooie foto's
    Geniet van dit zonnige weekend
    Lieve groet,
    Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk nu krijg ik netjes je post binnen....leuk hoor!! ....en wat voor een??? heerlijk op alle fronten.......geniet van een mooi zomers weekend....liefs Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige Zomerse foto's, heerlijk dat het nog even een beetje terug komt het warme weer
    fijn weekend !
    groetjes Yvonne

    ps de koekjes lijken me erg lekker mmmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja wat een prachtig weer was het gisteren en vandaag, dat is toch genieten. Wat apart die Lavendelkoekjes en ook een goed idee om wat Lavendel aan het badzout toe te voegen, ik heb vanmiddag mijn voeten verwend met een voetenbad met een lavendel bruisbal, ook zo heerlijk.
    Ik wens een fijn weekend.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. A lovely post filled with beautiful images....The lavender is wonderful and I love your green glass bottles too! Have a great weekend! :) Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie foto's! Heerlijk dat weer. Ik hoop dat we nog een mooie nazomer krijgen, zoals vorig jaar.
    groetjes,
    Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die ga ik ook eens bakken, wat een leuk idee!

    Liefs Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bonsoir ma chére Annelies, J'adore la lavande et vos photos belle!!!
    Belle soirée
    Bisous
    Fleurette

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heerlijk he die zon.. hier in de stad is de Sail gaande het was prachtig zo met de zon ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Godmorning!
    So beautiful photos you show us!
    So nice!
    have a sunny Sunday!
    Kathrine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Annelies,

    Ik heb zojuist geprobeerd om een berichtje achter te laten, maar er ging iets helemaal mis. Het kan zijn dat je dit berichtje dus 2x ontvangt. Excuses hiervoor!

    Je koekjes zien er prachtig uit! Ik heb ze zelf nog nooit gemaakt, maar dit wil ik zeker een keer doen! Wat ik je wil vragen. Heb jij misschien een goed recept voor mij van vlierbloesemsiroop. Ik heb nog een aantal bloemen in de vriezer liggen die ik graag wil gebruiken. Over mijn recept ben ik niet zo heel erg tevreden.

    De labels op jouw flessen zijn trouwens ook erg mooi. Heb je die zelf gemaakt?

    Fijne zondag!

    Lieve groet, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Helaas zitten wij hier (noorden vh land) al 2 dagen flink in de bewolking. Maar gelukkig (?) moesten we toch het hele weekend aan het werk dus is het iets minder wrang. Nu had ik toch al geen tijd om buiten te zitten.

    Die koekjes lijken me heerlijk. Heb je ook wel eens lavendelsuiker gemaakt? Heb ik wel eens gehad. Ik heb maar één pot met lavendel staan, dus veel kan ik er niet mee doen, maar ik haal altijd wel aan het eind vd zomer de takjes eraf en hang ze in mijn slaapkamer. Schijnt heel goed te zijn voor de nachtrust. Heerlijk om ook als de dagen weer wat korter worden af en toe die zomerse geur op te snuiven.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hello Annelies ! que tes photos sont jolies... merci pour le pzrtage de ces deux recettes? J'ai cueilli ma lavande cet après-midi et ton sel de bain à la lavande est bien tentant ! merci de ta visite, cela m'a fait plaisir de voir un petit mot de toi... douce nuit

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bedankt voor je bezoekje ... en voor al het heerlijks dat je met ons deelt. Schitterende foto's. Lieve groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tja dat had je nou niet moeten zeggen... Na twee dagen zomer zijn we zo weer de herfst ingekukeld. Hopelijk krijgen we nog een beetje een mooie nazomer.
    Dank je voor de lekkere recepten!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Helaas is de zomer ook alweer verdwenen..
    Maar wat een smulfoto's!!

    Mooie lavendel, zonnebloem en heerlijke koekjes!!

    Ik heb genoten!
    Dankjewel,zal het recept bewaren.

    Lieve groet Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een prachtige post weer, Annelies !
    Lavendel ruikt heerlijk !
    Ik heb ooit chocolade met lavendel geproefd, dat vond ik toch niet zo lekker. Ik ga de koekjes wel eens proberen, ze zien er heerlijk uit, bedankt voor het recept !
    Een stralend weekend hadden we en maandag de ganse dag regen. Ik hoop op een mooie nazomer.
    Alvast een fijn weekend,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Als de Vernaison je favoriet in Parijs is vraag ik me af wat je andere favoriete hot spots in deze stad zijn?
    Leuk om wat adressen uit te wisselen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ha Annelies,heerlijk zomers
    zachte tinte van blauwe Lavendel
    En je koekjes voor zo in te bijten
    Jou foto,s brengen je in een sfeer die bij de zomer hoort.
    Groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat heb je een ontzettende leuke blog.
    Ik ga je volgen.
    Fijn weekend.
    Groetjes marga

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ohh wat een prachtige post is dit en wat lief dat je de recepjes erbij gezet,ik vind je foto`s echt schitterend,helaas is het weer niet zo lekker op het moment,fijne avond,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. mmmhh! lavendel, heerlijk. bedankt voor de recepten, ik kan niet wachten om ze uit te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen