vrijdag 8 oktober 2010

Estonia












Door toeval heb ik de kans gekregen om naar Estland te reizen in het kader van een Europees uitwisselingsproject op onze school, een kans die ik met beide handen heb gegrepen; Estland is niet direct het land dat bovenaan onze lijst met favoriete vakantiebestemmingen staat. Vandaar mijn afwezigheid, ik had het heel erg druk met de voorbereiding, nu komt nog de verwerking... Maar tussendoor toch een beeldverslag. We verbleven in een stadje in het centrum van Estland, we bezochten het Soomaa Rahvuspark en verkenden Tallinn in nauwelijks 45 minuten (we mochten het vliegtuig niet missen). Het uitzonderlijk mooi (lees: koud maar zonnig) weer liet zowel de kleuren van de herfst als die van de houten huizen tot hun volle recht komen, ik raakte er maar niet op uitgekeken!
In Soomaa zagen we bomen waar de bevers nog wat werk aan hebben, we proefden ter plaatse van het frisse zuivere water uit de veenmeren en we aten zelf geplukte veenbessen en blauwbessen. Op de terugweg naar Tallinn 's morgens vroeg passeerden we maar liefst 9 dode bevers en 1 dode vos...
Estland is een prachtig land, ik heb er van genoten!




Tallinn


By chance I had the opportunity to travel to Estonia as part of a European exchange program in our school, an opportunity I've grasped at with both hands. Estonia is not exactly the country at the top of our wishlist of favorite holiday destinations. All these preparations caused my absence here, I was very busy and I still am, writing and telling about all I've seen ... But in between I leave you a picture report. We stayed in a small town in central Estonia, we visited the Soomaa Rahvuspark and explored Tallinn in just 45 minutes (we couldn't risk missing the plane). The exceptionally beautiful (read: cold but sunny) weather made the colors of autumn shine bright on the wooden houses, I couldn't get enough of it!

In Soomaa we saw some trees where the beavers still have some work to do, we tasted the fresh pure water from the bog lakes and we ate self picked cranberries and blueberries. 
On the way back to Tallinn early in the morning we saw nine dead beaver and a dead fox...

Estonia is a beautiful country, I've really enjoyed my visit!






Soomaa Rahvuspark

22 opmerkingen:

  1. Je hebt veel moois gezien in korte tijd. Heel bijzonder om daar geweest te zijn. Op de Duitse tv-zenders zijn er wel eens documentaires en ook over Estland. Prachtig om te zien.
    Succes met je werkzaamheden.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldige foto's heb je ervan gemaakt!

    Liefs Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat gaaf dat jij daar naar toe mocht...zo zie je maar dat een indruk van buitenaf niet altijd juist hoeft te zijn!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat super zeg?! Iets waar in de eerste instantie niet echt een klik mee hebt, wat zo groots uitpakt!
    Het lijkt mij een hele ervaring, zo'n uitwisseling.
    Prachtige foto's!

    Lieve groetjes Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige foto's......zo mooi echt genieten....fijne week liefs Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Annelies,

    Ik heb genoten van je foto's uit Estland. Zo te zien aan je foto's heeft het zowel Russische als Scandinavische invloeden. Erg bijzonder! Ik vind de vijfde foto van het wit/grijze huis met het portiekje prachtig.

    Leuk dat je voor school zo'n bijzonder uitstap hebt gemaakt. Je hebt mij trouwens heel benieuwd gemaakt in welk vak jij les geeft!

    Een fijne nieuwe week!

    Lieve groet, madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een kans heb je gekregen.
    Ik zou ook niet voor dit land gekozen hebben.
    Maar wat is dat land mooi.
    Als ik daar heen zou gaan, kan mijn klus hart aan al die huizen zijn gang gaan.

    Lieve groet,
    Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik had er geen idee van dat Estland zo kleurrijk was. Mooi!
    groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ohhhh I love your beautuiful photos!
    So nice!!!!!
    Have a nice week!
    Kathrine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat super dat je deze kans kreeg zeg, en wat een prachtige foto's laat je ons zien !!
    zo rustig en verstild,en hele mooie natuur !
    Groetjes en succes verder!
    Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een geweldige fotos laat je ons zien! Mooie herfst sfeer als achtergrond van je huizen..

    Liefs en een fijne week,
    Rozmeen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat zal zeker een prachtige reis zijn geweest! Mij zou het in eerste instantie ook niet trekken, maar de foto's zeggen toch genoeg!
    Fijn dat je de kans kreeg en greep!
    Groeten, Corine(THUIS)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. het ziet eruit als een verstilde vreemde verre wereld.. geweldig dat je de kans had daar een kijkje te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een unieke kans heb je gekregen, Annelies !
    Prachtige foto's laat je ons zien !
    Fijne week,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Door toeval kom ik je blog weer tegen. Op de een of andere manier kreeg ik geen melding meer. Heb me dus afgemeld en weer opnieuw aangemeld als volger, kijken of het nu goed gaat.

    Maar wat een gave omgeving en prachtige foto's.
    Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtig land. Zeker met zo'n zon !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. beautiful impressions!!

    greetings from austria!
    nora

    BeantwoordenVerwijderen
  18. It seems so quiet and luminous. Thank you for that virtual trip.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wat een prachtig land zeg. dat had ik niet gedacht. mooi dat je de kans kreeg om dit moois te ontdekken
    gr hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. BONJOUR,
    je découvre votre blog,
    il est très beau c'est très agréable de s'y promener.
    Lisou
    Kiss from my PROVENCE in FRANCE

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wauw... Estland stond al op mijn lijstje, maar is nu wat hoger geklommen! Prachtige foto's heb je daar gemaakt. Fijne blog heb je trouwens! Heerlijk om op rond te dwalen. Fijn weekend,
    liefs van Maaike

    BeantwoordenVerwijderen