woensdag 11 januari 2012

Happy New Year!



Hier in onze streek werden met Nieuwjaar door de huismoeders dunne harde boterwafels gebakken om weg te schenken als geluksbrenger voor het nieuwe jaar. Daarom kregen ze de naam 'lukken'. De traditie van de lukken zou al bestaan sinds de 17de eeuw. Deze lekkernij werd oorspronkelijk gebakken in een lukkenijzer met het typische ruitjespatroon, op de Leuvense stoof. Koekjesbakker Jules Destrooper lanceerde in 1890 een eigen recept voor deze traditionele nieuwjaarswafeltjes. Het werd zo'n succes dat steeds minder huismoeders hun lukken zelf gingen bakken en dat ze ver buiten Lo-Reninge verspreid werden. 
Bij gebrek aan een Leuvense stoof en lukkenijzer koop ik ze ook gewoon in de winkel, en bij de koffie kunnen ze gewoon niet ontbreken. Ook het amandelbrood van dezelfde koekjesbakker is overheerlijk.
Gelukkig Nieuwjaar!!!



Here in our region the housewives baked hard thin butter waffles around New Year to give away as a fortune cookie. That's why they got the name 'lukken (lucky)' The tradition exists since the 17th century. This delicacy was originally baked in a special waffle-iron with the typical pattern on an old fashioned stove. Biscuit baker Jules Destrooper launched his own recipe for the fortune cookies.  It was so popular that less and less mothers baked their own, and they got distributed far beyond Lo-Reninge.
As I do not have this particular stove and no typical waffle-iron either I also have to buy them in the shop. The almond bread (a very thin speculoos with almond pieces) is also delicious!
I wish you all a happy New Year!

18 opmerkingen:

  1. Mmm, dat ziet er heerlijk uit, Annelies !
    En ik heb ze ook al geproefd, de koekjes met kaneel en een laagje chocolade vind ik het lekkerste :-)
    Mijn beste wensen voor het nieuwe jaar !
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit MOET ik toch eerst even zelf komen testen :)))
    Die melkschuimer werkt duidelijk optimaal, wat een mooi kraagje heeft je koffie!! Ik vind de koekjes van Jules ook van de beste, kunnen geen andere tegenop... :)
    Beste groetjes van de ´buurvrouw´

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mmmm ziet er lekker uit zeg slagroom erbij yummie ....geniet er lekker van lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohhh.. dat ziet er lekker uit..inderdaad met slagroom erbij.. ik schuif even aan.
    Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind die koekjes zooo lekkerrrrr......heerlijk......liefs van mij...xxx.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk zeg...ik zal straks bij de thee aan al dit lekkers denken hihi!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wens jou ook een Gelukkig Nieuwjaar toe Annelies.
    Ik val in het nieuwe jaar hier meteen met m'n neus in de boter-wafels. Mmmmmm....die zien er heerlijk uit en wat een leuke traditie.
    Fijne avond en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ken ze en je kunt ze hier in huis ook regelmaig vinden, heerlijk zijn ze! De beste wensen voor 2012!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. WAT LEKKER ZEG!!
    WAT HEB JE DAAR EEN MOOIE FOTO VAN GEMAAKT!

    FIJN WEEKEND,
    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Annelies,

    Dank je wel voor je lieve berichtje op mijn blog. Inmiddels gaat het gelukkig stukken beter! De koekjes van Jules de Strooper zijn overheerlijk. Ik ben blij dat wij ze hier in Rotterdam ook kunnen kopen.

    Een gezellige nieuwe week!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo,

    Nog een gelukkig nieuwjaar!
    Ik had een vraagje waar kan je de koekjes van Jules de Strooper kopen in rotterdam?
    Ik zat toevallig te zoeken op google en kwam via dat hier terecht.
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I do love those biscuits; I was born in North of France and we were used to eat them; but here in Paris it is quite difficult to find some. Last summer, I bought some in a Lidl shop in South of France ! I was so happy. Have a good week-end.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je découvre ton blog et je suis sous le charme!!!
    Je suis Belge aussi...
    Groetjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mmm !:-) heerlijk zijn ze die koekejes van de Jules;-) wij hebben een bewoner op de afdeling afkomstig uit Lo -Reninge en met Nieuwjaar worden er bij ons op de afdeling dan vaak van deze koekjes"afgeleverd"(dank aan de fam!)het spreekt voor zich dat ze niet lang meegaan...
    Groetjes Manuela

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Un petit coucou en passant visiter tes derniers billets...
    Celui-ci est très gourmand, je m'invite...
    bises de La côte Atlantique
    christyn

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hello dear Annelies, thanks for visiting my blog.... I know this delicious cookies, but not the story behind them, thank you for telling this story... next time we visit Holland I will try to buy some of them...
    Groetjes,
    Bine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jules Destrooper , l'inimitable !!!

    BeantwoordenVerwijderen